Jag har alltid fascinerats av logistik och hur saker fungerar i verkliga livet. Utöver detta är jag en nyfiken person. Under alla mina flygningar får jag tid att observera livet ombord och då dyker frågorna upp.
Jag har samlat på mig ganska många frågor och funderingar genom åren; det har ju blivit en flygning eller fyra. Som tur har jag fått möjligheten att ställa några av mina frågor till flygvärdinnan Charlotte, så nyfikenheten är ställd. För ett tag, i alla fall…
Om Charlotte:
Charlotte har jobbat som flygvärdinna för både Qatar Airways och SAS i totalt fem år. Hon kom in på spåret som flygvärdinna då hennes föräldrar varit både pilot och flygvärdinna på SAS i över 30 år. Charlotte har rest i hela sitt liv och älskar resebranschen. Hon driver resebloggen readyfortakeoff för att ge mer inblick i en flygvärdinnas vardag, samt resetips ombord och inför en resa.
Jag lärde känna Charlotte på en pressresa till Hamburg hösten 2016, där vi båda föll i stavar över miniatyr-flygplatsen på Miniature Wunderland.
Berätta om hur schemat brukar se ut. Är det ofta tur och retur samma dag, eller oftast en eller flera nätter borta per pass? Hur många nätter borta brukar det bli per vecka i heltidstjänst?
På Qatar Airways var det oftast långflygningar man fick där man var borta flera dagar. Exempelvis flög man Doha till New York och då var man borta två till tre nätter och sen tillbaka från New York till Doha. På SAS är det mycket fram och tillbaka flygningar under en och samma dag, till exempel Frankfurt t/r samt Oslo t/r.
Det är även vanligt på SAS att man är borta på ”slingor” som det kallas och då är en fem dagars slinga det som schemat visar, vilket innebär att man är borta från hemmet i fem dagar och sover på olika ställen inom Sverige och flyger däremellan. Exempelvis Stockholm – Göteborg – Stockholm – Umeå, sover i Umeå och utgår nästa dag därifrån. Dom som flyger långlinjer på SAS till exempelvis USA har liknande upplägg som Qatar Airways har på sina långa flygrutter.
Inkvarteras ni på tråkigt hotell på flygplatsen? Eller mitt på pulserande Manhattan eller sköna strand-resorten?
Det är normal standard hotell man inkvarteras på, både hos SAS och Qatar Airways, det vill säga absolut inga risiga hotell. På vissa destinationer bor man mitt i city och på andra destinationer precis vid flygplatsen. Men oavsett är det bra standard på hotellen!
Alla vet ju att flygvärdinnornas hatobjekt nummer ett är passagerare som ska gå på toa när ni kör vagnen. Men… Först är jag nykissad när jag går på planet och allt är frid och fröjd. Sen kommer dryckesvagnen. Därefter matvagnen. Så kaffe- eller tevagnen. Därefter sitter vi fast under brickan i 45 minuter och kan inte röra oss. Sen kommer samla-in-matenvagnen. Efter det är det dags för taxfreevagnen och kort efter det köpa-lottervagnen. När ska vi egentligen kunna ta oss till toaletten utan att krocka med en vagn och irritera flygvärdinnorna?
Det är svårt att göra men välj dina tillfällen. Gå gärna på toaletten innan du kliver ombord och försök synka om du måste gå under flygningen när en vagn har passerat dig så underlättar det för alla. Alternativt gå på den bakre toaletten om du ser att vagnen kommer rullandes in i kabinen framifrån.
Jag flög nyligen SAS till Tokyo och då såg jag ett gäng ”garderober” längst bak i planet. Sen märkte jag efter ett tag att flygvärdinnorna gick in i garderoberna och kom ut igen först några timmar senare. När jag kollade mer noggrant såg jag stolar där inne. Jag har också skymtat sängar en trappa ner på andra flygplan. Hur lång ska flygningen vara innan man får sova i tjänsten? Får man själv välja när man ska ha vila eller skickas man för att vila enligt ett schema som någon på marken har tagit fram innan?
Dom ”garderoberna” längst bak i planet kallas ”vilomoduler” på SAS. Det är säten som är blockade för just besättningen att kunna vila sig på vid längre flygresor, som till exempel USA. Efter servering jobbar besättningen i skift där några vilar några timmar för att sen byta med varandra. På SAS är det säten, på Qatar Airways var det riktiga sängar. Alla bolag har olika men mest förekommande är sängar. Schemat görs vid briefingen samma dag innan flygningen sker när besättningen samlas och går igenom upplägget och vem som jobbar på vilken position. Det är alltså pursern som bestämmer ombord som också bestämmer schemat för vilotiderna, beroende på hur lång flygningen är.
Hur gör man om flera flygvärdinnor på samma flygning blir sjuka samtidigt och inte kan gå till jobbet? Eller om det er olycka på motorvägen och ingen hinner fram? Har varje flygbolag en reservpool som sitter redo på flygplatsen, beredda att hoppa in?
På SAS och Qatar Airways finns det något som heter ”standby”. Det menas att du ska finnas tillgänglig under vissa tider ifall någon kollega blir sjuk eller inte kan komma fram till jobbet i tid. Blir du ringd måste du snabbt kunna ta dig till gaten i din uniform för att haka på den besättningen. Detta schemaläggs för varje månad så du vet i förväg när du ska agera ”standby”.
Så ja, varje flygbolag har en reservpool som sitter redo på flygplatsen, beredd på att kunna hoppa in.
Hur har det sig att alla flygvärdinnor alltid har både en normal resväska och en kabinväska med sig, även om resan bara går till Östersund? De kan väl inte vara hemifrån så länge att de behöver så mycket bagage? Jag har aldrig med mig lika mycket, inte ens för två veckor.
På SAS är du oftast borta i flera dagar så därför har flygvärdinnorna med sig både en normal resväska och en kabinväska, även om passagerarna tror att dom bara flyger Östersund fram och tillbaka så kan dom vara borta i exempelvis fyra dagar till.
Jag minns att jag för flera år sen såg en platsannons för flygvärdinnor, där ”vikt skulle vara i proportionalitet till längd”. Jag vet detta beror på säkerhet men jag har aldrig sett en ovårdad flygvärdinna. Men ingår det i kvinnouniformen att ha klackar? Får man tillsägelse av pursern om man inte bär smink? Får män ha hipsterskägg?
Det ingår i uniformen att ha klackar. På Qatar Airways tillhandahåller dom all uniform åt dig, inklusive klackskor och du blir tillsagd av pursern om du inte bär smink och har håret uppsatt på ett speciellt sätt.
På SAS ingår också klackskor i uniformen men det är inte lika strikt att bära smink om man inte vill. Så länge du ser fräsch ut och har håret uppsatt för hygienens skull är det ok. Men jag tror aldrig jag har sett en flygvärdinna utan smink, det är väldigt sällsynt.
Vad är din längsta flygning? Ditt största plan? Hippaste eller coolaste plan? Det är ok att bli nördig nu om du vill.
Min längsta flygning har varit Doha till Sao Paolo i Brasilien, som tog nästan 17 timmar. Det största plan jag har flugit i tjänst som flygvärdinna är Boeing 777. Det coolaste planet jag vet är A380 som är ”dubbeldäckaren”. Jag har flugit den privat som passagerare för många år sedan men är en dröm att flyga den i tjänst. Såååå coolt plan tycker jag!
Jag har hört att när man blir äldre så flyttar reguljärflygbolagen en över till inrikesflygningar. Det vill säga: ju äldre, ju färre långflygningar till Rio och fler kortflygningar till Luleå. Stämmer detta?
Inte vad jag vet eller varit med om på varken SAS eller Qatar Airways. Det stämmer inte för dom flygbolagen (vet jag vet).
Jag kan inte minnas att jag har sett en gravid flygvärdinna. Förflyttas man då till incheckningen? Eller, när jag tänker efter så han jag inte sett någon gravid kvinna i incheckningen heller. Är det ”osynlig” tjänst som gäller? Eller får ni ledigt?????
På SAS blir du förflyttad till att jobba på marken eller på huvudkontoret under tiden du är gravid. På Qatar Airways sprakade dom dig om det kom fram att du var gravid.
Avslutningsvis frågan man måste ställa till en flygvärdinna; vad är din äckligaste, konstigaste eller mest otäcka upplevelse? Har du sett någon klippa tånaglarna eller har du fått göra hjärt- och lungräddning?
Jag har sett många klippa tånaglarna, riktigt äckligt. Vet inte om det är äckligare än att få en filt fylld med kräks på i famnen utan att veta om det, vilket har hänt mig också. Riktigt äckligt.
Mest otäcka upplevelse var en flygning från Doha till Tokyo på 12 timmar där en passagerare fick en hjärtattack och dog tyvärr. Vi utförde hjärt- och lungräddning men det gick tyvärr inte att rädda passagerarens liv. Vi fick nödlanda i Kina och sen fortsätta resan till Tokyo; den flygningen var inte så rolig.
Stort tack till Charlotte för att hon ställde upp på intervjun!
De tre bilderna på henne äger hon själv. Övriga bilder har egentligen inget med texten att göra; de fick följa med ändå.