När jag åkte till Gdansk så testade jag för första gång ett av lågprisbolagen som åker från Skavsta. Och vad blev domen?
Restid till flygplatsen
Planet gick kl 8 på morgonen. Hade jag åkt till Arlanda så hade jag tagit Arlanda Express ca klockan 06:45 för att vara där en timme innan. Dvs jag hade gått hemifrån kl 06:15 och gått upp kl 05:30. Till Skavsta fick jag ta en flygbuss kl 05:00 och beroende på att tunnelbanan inte gick så tidigt så fick jag ta en nattbuss kl 04:15 till Centralen. (Jag hade bestämt mig för att gå all in kring lågpris = kollektivt hela vägen.) Dvs klockan ringde 03:30; två timmar tidigare än om jag hade åkt till Arlanda. 03:30 är mitt i natten, medan 05:30 faktiskt är tidig morgon.
1-0 till Arlanda för tiden det tar att åka till flygplatsen.
Resan till flygplatsen
När jag kom till Cityterminalen så var kön redan lång värre till min buss, så det var tur jag kom tidigt så jag fick en fönsterplats på bussen. Utrustad med sovmask och öronproppar samt dunjackan som nackkudde så sov jag innan bussen körde ut från Cityterminalen (alltså på riktigt, jag har mycket lätt för att somna).
0-0 eftersom jag ofta åker flygbussen till/från St Eriksplan när jag ska till Arlanda och jag däckar på en gång då också. Sover man kvittar det hur lång tid resan tar.
På flygplatsen
Väl framme på Skavsta blev jag förvånad över att det kändes som en riktig flygplats. Jag hade mer föreställt mig att det skulle se ut som någon mindre flygplats i Indien med handskrivna boardingskort. Fördomsfull? Ja.
Det var tur att bussen kom fram 1,5 timme innan flyget gick och en timme innan boardingen för kön till säkerhetskontrollen var den längsta jag har sett i mitt liv. Den började precis efter ingångsdörren till flygplatsen och det tog en timme från jag ställde mig i den till jag hade kommit igenom. Jag har självklart ingen aning om det är så varje morgonen eller om jag hade otur, men detta var inte roligt. Tur jag inte kom dit senare, då hade jag nog blivit rejält stressad över risken för att missa planet.
1-0 till Arlanda för tiden det där tar att ta sig genom säkerhetskontrollen.
Flygresan
Det var valfria platser på planet, vilket jag inte gillar eftersom jag önskar ha fönsterplats och önskar veta innan om jag har fått det eller inte. I stället blir det att kämpa med armbågar, näbbar och klor för att få en fönsterplats.
Benplatsen är självklart minimal, mina knän tog i sätet framför när jag satt vanligt och då är jag kvinna, men 1,73 cm lång. Stolsäten går inte heller att luta bakåt, vilket är att föredra men hindrade mig inte från att somna (igen) på en gång. Eftersom min resa var så kort så stod jag ut med den sämre komforten men på en längre resa är nog inte detta roligt. Eftersom jag sov så vet jag inget om eventuellt utbud av mat och dricka ombord.
1-0 till vanliga reguljärflyg där sittkomforten ombord är bättre.
The Green Gate som är portingång till huvudgatan Dluga. Jag står på en bro och Dluga är bakom valven. Nej, jag har ingen aning om varför den heter Gröna porten |
Bostadshus mitt emot hotellet med höstlöv och två damer på väg hem från dagens handlande |
Kostnad
Med lågprisbolaget Wizzair så betalde jag 241 kronor tur och retur. Motsvarande resa med Air Berlin går loss på knappt 2000 kr, vilket är en betydlig prisskillnad, men då får man resa från Arlanda.
1-0 till Skavsta och lågprisbolaget eftersom prisskillnaden är så stor.
Catharina-kyrkan |