Svenskar är, tillsammans med nederländare, den största gruppen utländska gäster som besöker Tysklands Östersjökust. En bidragande orsak till detta är Stena Lines färjor från Trelleborg till Rostock respektive ön Rügen. Jag vågar mig på att gissa att flertalet besökande svenskar kommer från södra Sverige.
Med detta inlägg vill jag slå ett slag för resor också från mellersta och norra Sverige till norra Tyskland.
Schwerin
Jag väljer att flyga både till och från Hamburg och att förflytta mig med tåg mellan de orter jag ska besöka. Från Hamburg till första staden Schwerin är det cirka 50 minuter med tåg och klockan 20:30 kliver jag av tåget och tre minuter senare är jag framme vid hotellet och checkar in. Efter ytterligare 15 minuter står jag framför Sloss Schwerin. Japp, en liten stad med små avstånd!
Wismar
Tåget från Schwerin till Wismar tar 45 minuter och igen går jag av tåget på en station som ligger i nära anslutning till stadens gamla stadsdel. Efter åtta minuter är jag vid största torget Am Markt, som också är norra Europas största torg, där mitt hotell ligger. På kvällen somnar jag lycklig, stegräknaren visar 36 459 steg, och jag har bilden av gavelhus och tegelstenskyrkor på näthinnan.
Rostock och Varnemünde
Klockan ringer tidigt nästa dag, fötterna ömmar fortfarande pyttelitet, men det är dags att återvända till tågstationen. En timme och 15 minuter senare kliver jag av i Rostock och denna gång är det 20 minuters promenad till centrum. Eftersom jag har resväska så blir det spårvagn.
I Rostock bor jag mitt på huvudgatan Lange Strasse och efter att snabbt ha lämnat resväskan så bär det av för att spana in staden. Till skillnad från Schwerin och Wismar så bombades Rostock ganska hårt under andra världskriget och husen återbyggdes i klassisk DDR-stil. Detta, tillsammans med att de äldre husen ofta har det sluttande taket och inte gavlarna mot gatan, ger Rostock ett mindre homogent uttryck än de två städer jag redan har besökt på resan. Kyrkan S:ta Marien ligger mitt i gamla stadsdelen och har Europas största orgel och en väldig intressant astrologisk klocka.
Efter lunch ger jag mig av till Varnemünde som är Rostocks badort vid Östersjön. Jag möts av gammaldags fiskebåtar och en välutvecklad strandpromenad när jag kliver av tåget. Men det är stranden som lockar mest och jag beger mig direkt dit. Jag slår mig ner och spanar in vågorna, folket och de som flyger drake. Senare förflyttar jag mig senare till en trevlig vit strandbar för ett glas av öl av märket Rostocker. Lagom till middag tar jag S-bahn tillbaka till Rostock och intar middag på torget Neue Markt.
Binz på ön Rügen
Från Rostock till Binz är det en timme och 45 minuter med tåg. Ute på ön Rügen så infinner den lantliga känslan sig och när tåget efter att tag börjar åka längs vattnet så infinner också det stora lugnet sig. När jag kommer till Binz så möts jag av vita Sandhamnshus med torn och snickarglädje. När vi passerar ett rött hus så pekar min guide och säger att det är det enda huset i staden som inte är vitt!
Jag börjar med att ta mig över den långa vita stranden ut på piren för att få en överblick över Binz från vattnet och känner redan då att detta är ett ställe jag gärna återvänder till.
Stralsund
Mitt sista besök i Nordtyskland är staden Stralsund, som tillsammans med Wismar har uppnått UNESCO:s världsarvsstatus. Efter 45 minuter på tåget från Binz så hinner jag bara snabbt kolla av stadens torg och mest kända gator innan det är dags för mig att besöka Ozeanum som är ett enormt akvarium som 2010 fick pris som världens bästa museum.
Ytterligare tre timmar senare är jag tillbaka i Hamburg och det är dags att bege sig till flygplatsen för hemfärd.
Från Sverige till Nordtyskland
Jag valde att flyga både till och från Hamburg. En annan möjlig lösning hade varit att flyga hem från Berlin i stället; tågresan från Stralsund till Berlin är ungefär lika med tågresan till Hamburg. Det går också tåg direkt från Binz till både Berlin och Hamburg.
Färjan från Trelleborg till Sassnitz på Rügen går två gångar per dag i vardera riktningen och tar dryga fyra timmar. Färjan från Trelleborg till Rostock fem avgångar per dag och tar också drygt fyra timmar.
De sex tågresorna, med sätesreservationer, kostade tillsammans €75.
Resan genomfördes i samarbete med Tyska Turistbyrån och Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern. Synpunkter, text och bilder är mina egna.
Tyskland är wunderschön! 🙂
? Underbart, något underskattat land bland oss skandinaver.
Tyskland har mest varit en transportsträcka med bil eller tåg från Luleå på väg ner till Sydfrankrike eller Österrike. Det jag sett av landet är väldigt fint och jag vill absolut uppleva mer av Tyskland.
Underbara bilder 🙂
Trevlig helg!
Jag har blivit väldigt förtjust i Tyskland. Ett varierat land som erbjuder mycket.