Flygbolaget SAS fyllde 70 år under året. I samband med detta gav de ut ett nummer av deras ombord-magasin som var vikt år utvecklingen under dessa 70 år.
Det fanns mycket roligt att läsa i magasinet, till exempel hur uniformerna har ändrats, men det jag fastnade vid var jämförelsen av kostnader för flygbiljetter.
En dränerad privatekonomi
Om kostnaderna för flygbiljetter hade följt normal inflation från 1946 till i dag så skulle en tur och retur flygbiljett mellan Stockholm och New York i dag ha kostat hutlösa 43 130 kronor! Ajajaj i plånboken. Att flyga till London eller Paris skulle kosta över 8 000 kronor.
Med dessa kostnadsnivåer hade det långt i från varit möjligt för mig att leva det liv jag lever i dag med mellan 10 till 12 resor per år. Jag tror i stället att min plånbok hade varit i ett konstant chocktillstånd där den skulle ligga på rygg och flämta.
Tur att man har lycktes hålla kostnaderna för flygbiljetter på en nivå som faktiskt inte avviker så alldeles för mycket från 1946 års nivå. Även om många ogillar lågprisbolagen så har de gjort ett utmärkt jobb på området.
Bilden är från augusti 2016-numret av SAS´ magasin Scandinavian Traveler.
Hm, det blir lite dubbelt för mig. Dels älskar jag förstås att resa och vill gärna ha råd att resa. Men i dags läget bär ju flyget dessvärre inte sina miljömässiga kostnader.
Stödjer därför alla politiska initiativ för att flyger ska börja kosta i proportion till sitt klimatmässiga fotavtryck, även om det innebär att jag kommer att kunna resa mindre.
Helst vill man jo ha helt miljöofarliga flyg som kostar nästan gratis. Svår ekvation. Jag tröstar mig med att jag inte har bil och sopsorterar som en galning.