Då jag åkte till Gardasjön så valde vi att flyga Ryanair. Vi hade hört att Bergamo är en fin stad, så vi valde denna som ankomstflygplats. Planet ska gå klockan 17:50 och vi är på Skavsta redan klockan 15:30.
Vi checkar in och tar oss genom säkerhetskontrollen på noll tid; glada och nöjda och skämtar om hur mycket tid över vi har. Sen blickar vi upp på informationstavlan och både hakan och det glatta humöret ramlar ner som en sten. Vårt plan är försenat med fem timmar!
Tekniska problem och mat för $5
Planet vi ska åka med har ett tekniskt fel och vi väntar in en reservdel från Madrid. Inte vill vi åka med ett plan med tekniskt fel, så på något sätt är vi väl glada i alla fall. Efter att planet är en timme sent enligt ordinarie avgångstid så delar Ryanair ut en voucher om €5, som det är tänkt att vi ska köpa mat och dryck för. Vilket givetvis är ett skämt, då det inte finns någon mat att köpa i flygplatsens restaurang för €5. Efter att ha lagt till 100 kronor så får jag en pasta och en Ramlösa. En dålig ersättning för den pastan jag hade planerat att ta in på mysig uteservering med rutiga dukar vid torget i Bergamo.
Fyra timmar och 55 minuter senare
Vi landar i Bergamo cirka klockan 01:30 i stället för 20:30. Redan när jag slår på mobilen efter landning har jag fått ett mail från Ryanair där de säger att de beklagar och ger mig detaljerad information om förseningen ”att ange när jag ska söka ersättning hos mitt försäkringsbolag”. Inte ett ord om att ersättning ska sökas hos flygbolaget.
Läs mer hos 4000mil om deras erfarenheter: Ersättning vid försenat flyg
Vad reglerna säger
Eftersom flygningen är inom EU och på minst 1500 kilometer samt att flyget var mer än tre timmar försenat, så har jag rätt till €400 i ersättning från Ryanair. Man kan också ha rätt till ersättning från hemförsäkringen och kortföretaget, men då ska man ha blivit mer än åtta timmar sena.
För andra längdsträckor och andra tidsmässigt förseningar finns det andra ersättningssummor.
Läs mer om dina rättigheter vid försenat flyg: Konsument Europas hemsida
Jag anlitar en firma för att föra min talan mot Ryanair
Jag har en känsla av att Ryanair är svårast i klassen att själv driva frågan mot om ersättning. Jag är också nyfiken på alla firmor som under senare tid har dykt upp och som driver försenade resenärers ärende mot flygbolagen, givetvis mot en ersättning. Så jag beslutar mig för att anlita en av dessa.
Jag snabbgooglar och väljer AirHelp. För ett ärende i min storlek så tar de €100 av eventuell ersättning. För jag ingen ersättning så betalar jag inget. Andra firmor är till exempel flygforsening.se, som tar 25% + moms av ersättningen. Också här gratis om du inte här får någon ersättning.
Jag återkommer med hur det går för återbetalning av mina €400 från Ryanair!
Samtliga foton i inlägget är från Bergamo
[…] på Ladies Abroad har skrivit om sin upplevelse med försenade flyg och Daniel på Flying Dryden ger dig ännu fler […]
Ska bli intressant att läsa om resultatet! Själv skulle jag kanske försöka kräva ersättningen på egen hand först, och sen anlita bolag om det inte funkar. Eller kanske göra lite research först om flygbolaget ifråga hur svåra de är, höra med andra som försökt få ersättning. Med Ryanair kanske det ändå är värt hundralappen mot att försöka föra kriget själv..
Intressant att höra hur det går sedan. Har själv aldrig testat/tagit hjälp av något bolag.
Lovar att uppdatera när jag har fått resultat.
Kjedelig med forsinkelser! Jeg har heldigvis ikke opplevd så mange store forsinkelser, men måtte vente åtte timer alene i Rio på en av mine første reiser utenfor Europa. Den gangen var jeg ikke så erfaren, og ante ikke at jeg kunne kreve penger. Nå vet jeg heldigvis bedre hvis noe lignende skulle skje igjen!
Nettopp, det gjelder å vite om det. Jeg har også noen ganger for mange år siden vært sen, og skulle nok kunne få erstatning. Men da visste jeg ikke om det…