Schweiz är känt för mycket; klockor, ost, choklad, det vackra landskapet, men också en av världens vackraste tågturer vid namn The Glacier Express. Rutten går mellan de två skidorterna Zermatt och St. Moritz och var huvudorsaken till att jag åkte till Schweiz.
Följ med mig på min veckolånga resa med tåg genom nästan hela Schweiz; sju tågresor och lika många städer.
Zurich flygplats till Luzern
Strax innan klockan nio på morgonen lämnar jag flygplatsen efter att ha sovit över där. Ganska exakt en timme senare är jag framme i Luzern, efter en resa där det regnar så mycket att jag inte ser något. Ja tack till direkttransport från flygplatsen men vilken urusel start på resan. Tyvärr finns ingen dokumentation från sträckan, men jag bjuder på ett Luzern i regn.
Luzern till Montreux
Fösta sträckan från Luzern till Interlaken bjuder på fantastiska insjövyer och mina ögon håller på att trilla ut. Fem minuter tågbyte, nästa tåg andra står på sidan perrongen. Följande dryga timmen från Interlaken till Zweisimmen går genom böljande gröna dalar med betande kossor och jag ser också en och annan get. Igen tågbyte fem minuter, och igen står nästa tåg andra sidan perrongen. Efter tågbytet i Zweisimmen är det dags att klättra upp över bergen, där högsta passet är Saanenmöser på 1274 meter. Utanför fönstret passerar den ena alpbyn vackrare än den andra. Nere från berget är nu språket franska och fem timmer och åtta minuter efter att jag lämnade Luzern är jag i Montreux.
Det är alltid minst två tågbyten från Luzern till Montreux. Tar du tåget som går 13:05 från Luzern så får du åka med otroligt vackra Belle Epoque-tåget från 1800-talet från Zweisimmern till Montreux.
Montreux till Zermatt
Jag lämnar ett halvregnigt Montreux klockan strax efter kl 12. Resan till Zermatt, med tågbyte i Visp, tar två timmar och 40 minuter. Första sträckan går genom Rhonedalen, med berg på båda sidor, och jag passerar kända ställen som Martingny och matmeckat Sion.
Efter tågbytet i Visp så börjar vi direkt klättra mot Zermatt. Det går upp-upp-upp och tåget slingrar sig oavbrutet i kurvor. Och jag hänger ut genom fönstret med kameran i högsta hugg i varje vänsterkurva.
Zermatt till Andermatt
Nu börjar den delen av resan som är den som lockade mig till Schweiz; The Glacier Express. En saktagående och sagolikt vacker resa från Zermatt till St. Moritz. Sträckan tar över åtta timmar och för att inte bli för mättad av intryck på en och samma gång så har jag delat upp sträckan i två delar. Jag lämnar Zermatt tio minuter i nio på morgonen och är i Andermatt klockan kvart i tolv.
Läs mer: The Chedi hotell i Andermatt
Första delsträcka från Zermatt till Visp är samma som jag åkte två dagar tidigare. Eftersom jag har vaknat alldeles för tidigt passar jag på att sova den timmen delsträckan tar, även om den var vacker. Jag vet inte om det är jag som börjar bli något blasé men sträckan mellan Visp och Andermatt får mig inte direkt att ropa högt. Dock lyckas jag ta den klassiska tåg-i-landskapsbilden när tåget åker vidare och jag står kvar på Andermatts station, så jag är absolut glad.
Andermatt till St. Moritz
Delsträcka två av The Glacier Express är den som har uppnått en plats på UNESCO:s världsarvslista. Fem minuter i elva kliver jag igen på tåget och klockan fyra på eftermiddagen ankommer jag St. Moritz. Tyvärr börjar det regna samtidigt som vi ankommer Chur, och den vackraste delen av resan börjar, men regn och dimma gör det hela mer mystiskt. Jag får i alla fall med mig höjdpunkten som är den 56 meter höga och 123 meter långa Landwasserviadukten från 1903.
St. Moritz till Lichtenstein
Eftersom jag i alla fall skulle passera nära Lichtenstein på väg tillbaka till Zürich så passade jag på att lägga in ett stopp i, för mig, ett nytt land. Resan tar tre timmar, med ett tågbyte i Chur samt buss sista 20 minuterna från Sargens till Vaduz i Lichtenstein. Resan mellan St. Moritz och Chur är samma UNESCO-sträcka som jag åkte dagen innan i regn, fast nu i andra riktningen, och glädjen är stor över att solen skiner.
Läs mer: Minilandet Liechenstein
Lichtenstein till Zürich
Jag skjutsas till Sargens och åker därifrån med direkttåg till Zürich klockan 16:30. Lichtenstein är, som alla vet, ett litet land och besöket blev kortare än programmet sa. Klockan 17:30 är jag i Zürich och bestämmer mig att låsa in resväskan på stationen och spana in Zürich.
Av en händelse är också Adrien från Schweiziska turistbyrån i stan och vi äter en klassisk schweizisk middag. Alldeles för sent är jag på hotellet vid flygplatsen och det blir en aning kämpigt att gå upp för Swiss Airlines-flighten hem kl 07.
Resan genomfördes i samarbete med Schweiziska turistbyrån. Jag reste Schweiz runt med biljetten Swiss Travel Pass, som finns i varianterna tre, fyra, åtta eller femton dagar. Jag använde ett åttadagars pass, där kostnaden är ungefär 3500 svenska kronor.
Text, foton och synpunkter är som alltid mina egna.
[…] Ladies Abroad berättar om hennes sju dagar på räls när hon åkte tåg i Schweiz […]
Drömmer också om att åka tåg i Schweiz. Fast jag skulle vilja klämma in lite vandring också!
Det fanns inte så mycket tid i programmet för vandring, men ner från Gornergrat till Zermatt hann jag med. I Andermatt hade jag haft tiden men då regnade det och hotellets SPA-avdelning var fantastisk…
Ååh detta tåg, och denna natur, är ju helt underbar! Åkte Füssen-St. Moritz för 6 år sedan och minns hur jag satt klistrad mot fönstret under i princip hela resan! Landwasserviadukten är som tagen från en saga! Underbara foton (särskilt tåg-i-landskapbilden)! 🙂
Tack! Fick ju se Landwasserviadukten både på väg till och från St. Moritz, precis som en saga. så bra beskrivet.
Så otroligt vackert! Jag får nästan svindel enbart av dina bilder. Schweiz lockar verkligen.
Tack så mycket! Testa Schweiz, du kommer inte att ångra.
Men vad härligt det ser ut, där gav du mig minsann en idé!! 🙂
Tack och vad bra att du blev inspirerad.
Så himla fint! Definitivt en grej att ta med barnen på när de blir lite äldre.
Skulle nog passa bra med halvstora barn också. Mycket att se ut på!
Så mange vakre steder, selv i regnvær. For noen år siden var jeg en langhelg i Zürich, og da ble det tid til en dagstur til Luzern (som ble litt kortere enn planlagt fordi det plutselig begynte å regne så voldsomt at vi ble temmelig våte til tross for paraplyer) og dagstur til Liechtenstein. Jeg vil veldig gjerne reise mer i de sveitsiske fjellene!
Luzern orker være forfulgt av regnvær! Men det var veldig fint der, så må kanskje tilbake.
Så otroligt vackert 🙂 kram
Det var ju det!
Har också åkt tåg en del i Schweiz och det är helt underbart. Världens bästa sightseeing?!
Håller med; världens bästa.