För några veckor sen publicerade jag en artikel om att jag hade skickat ett krav till Austrian Airlines om ersättning av €400 efter försenat flyg. Jag blev sen från Zagreb till Stockholm vid mellanlandningen i Wien.
Jag fick sova över i Wien och allt i allt blev jag tio timmar sen vid ankomst till Stockholm.
Läs mer: Ersättning från RyanAir för Italienresan och ny försening med Austian Airlines
Jag tröttnar på att vänta på svar
Dagen efter att jag hade publicerat artikeln tröttnade jag på att inte få något svar från Austrian Airlines. Det hade då varit tyst som i graven i över en månad. Jag kontaktar flygbolaget på Facebook, via meddelandefunktionen, och säger som det är att jag var trött på att vänta på svar. Svaret jag får var att de ska skicka ett meddelande till kollegorna och be de handlägga mitt ärende.
Sure, tänker jag. Det lär knappast hända något nytt bara för att jag tar kontakt på Facebook.
Så fel kan man ha…
Redan dagen efter att jag har kontaktat Austrian Airlines på Facebook så får jag ett mail! De kommer att utbetala €250 till mig för min försening, vilket kan ta upp till tre veckor. Visserligen är jag glad för att ha fått ett svar, men varför utbetalar bara €250? Det finns ingen mer information än att det er ersättning för försenad resa. Jag tänker först att de har de gjort en fuling och har utbetalat en villkorlig summa; lägre än mitt krav på €400.
Sen kommer jag på att det finns en gräns på 1500 kilometer. Är totalsträckan mindre än 1500 kilometer så är ersättningen €250 och är den mer än 1500 kilometer så är den €400. Jag hittar en webbsida som mäter Zagreb till Stockholm, med mellanlandning i Wien, till 1547 kilometer.
Läs mer: Att missa flyget till Cuba på julafton
Jag skickar ett mailsvar till Austrian Airlines och ber de vänligen att mäta om sträckan. Nästa morgon har jag igen ett svar i min inkorg där de medger att förra ersättningsnivån berodde på ett fel och de kommer att skicka ytterligare €150 till mitt konto.
Det kan ge resultat att först försöka få ut ersättningen själv. Men det är svårt om flygbolaget inte svarar…
Jag visste innan jag tog beslutet om att ta hjälp av AirHelp för mitt ärende mot RyanAir, samt att driva ärendet själv mot Austian Airlines att det är skillnad på flygbolag och flygbolag. Utifrån det jag har läst i media är RyanAir och Norwegian ökända för att vara de svåraste flygbolagen att få ersättning från. Som privatperson är det nästintill omöjligt och det är en utmaning också för bolag som AirHelp.
Läs mer: Jag anlitar AirHelp för att hjälpa mig med RyanAirärendet efter Italienresan
Som jag har skrivit tidigare; Austrian Airlines ansåg jag vara ett flygbolag där det borde finnas möjlighet att själv få ersättningen utbetalad. Men det är onekligen svårt när de inte svarar på tilltal. Självklart är det omöjligt för mig att veta om det är en medveten förhalning från deras sida eller om de är underbemannade och jag automatiskt hade fått mina pengar om jag bara hade tålamod. Men lite lustigt är det att ärendet tog fart på en gång när jag skickade en enkel förfrågan via Facebook.
Men mycket snabb behandling från Austrian Airlines när de först påbörjade handläggningen. Efter en vecka hade jag €250 plus €150 på mitt konto.
Lyssna på Adam Alsing som pratar om när anlitade AirHelp efter försening med Norwegian
Adam Alsing med son Casper är bland de som har anlitat AirHelp för att få hjälp med sitt förseningsärende mot Norwegian. Lyssna på hans podd Adam och kompani, där de i avsnittet Adam Brokovich pratar om händelsen. Det börjar åtta minuter in och pågår i sju minuter och är både roligt och bra beskrivet.
Samtliga foton är från resan till Zagreb och Zagorje i Kroatien,
från vilken jag försenades på hemvägen.
[…] Lena på Ladies Abroad – Försenat Flyg och 400 euro ersättning från Austrian Airlines. […]
Ser fantastiskt mysigt ut:) en plats man absolut vill komma bort till för att ta det lugnt och vara tätt på naturen. Och det i heller inte så tokigt pris, trodde det skulle vara dyrare.
Så bra att du fick 400euro 🙂 då kanske det var värt det? 😉 dags å boka en ny resa? Kramar
Precis vad det är dags för. Måste bara samköra lite med medresenärerna….
Men intressant.. British Airways påstod att det är sträckan Göteborg-Newcastle som räknas..inte Göteborg-London-Newcastle som vid detta tillfälle blev mer än 1500 km… kanske ska på’t igen för att få ut 150 Euro till.. de hävdade först omständigheter de inte kunde hjälpa.. Vilket jag påstod de visst kunde.. sen medgav de 250 inte 400 med resonemang om sträckan..
Det kan hända att det är från Zagreb till Stockholm som räknas, inte via mellanlandningen. Det skulle finnas en viss logik i det. Dock är det 1511 kilometer från Zagreb till Stockholm, så då blir det ännu lustigare att en mil utgör nästan 1500 kronor.
Det där med FB har överraskat mig ett par gånger. Andra saker än just resor men att först försöka få kontakt via telefon och mejl. Tröttnat och skrivit lite småsurt till företaget på FB och vips så får jag svar direkt. Många företag satsar på socialamedier men inte kundtjänst..?
Jag håller med. Visst känns det fel att man måste ta kontakt via FB för att någon ska svara?
Härligt! man (jag) utnyttjar min rätt att klaga allt för sällan i privata samanhang.
Mer klagomål åt folket!
Vad bra! Och påminner mig om att jag också borde ta tag i den där Austrianförseningen jag råkade ut för i höstas.
Do it!