Schweiz är tågresornas land och den mest kända av alla sträckor är den som har döpts till The Glacier Express. Sträckan har vid flera tillfällen fått utmärkelsen världens vackraste tågresa, och jag kan bara hålla med om detta.
The Glacier Express, eller Glaciärexpressen, går mellan Zermatt och St Moritz och det tar cirka åtta timmar att åka hela sträckan. Jag var på en veckas rundresa med tåg i Schweiz och både Zermatt och St Moritz ligger i ”återvändsgränder”, dvs att jag fick åka samma sträcka fram och tillbaka. Vilket bara är en tillgång när tågresorna är så vackra som dessa.
För att inte bli överväldigad av alla intryck så delade jag upp resan över två dagar, jag stannade till en natt mittvägs i Andermatt.
Zermatt till Andermatt
Tåget avgår från Zermatt strax innan klockan 9 på morgonen. Första sträckan till Visp åkte jag också två dagar tidigare, fast då på väg mot Zermatt.
Mattertal-linjen
På vägg från Brig till Zermatt några dagar tidigare klättrade tåget 1000 höjdmeter upp till Zermatt, vilket betyder att vi börjar resan i nedförsbacke.
Utsikten är stunning och vi passerar gulliga små byar. Nu går det självklart att åka The Glacier Express åt båda hållen och just denna sträcka från Zermatt till Brig tyckte jag var roligast på väg till Zermatt, med stigningen och att närma sig berget Matterhorn.
Furka-linjen
Andra delsträckan; från Brig till Andermatt, är inte lika fascinerande, men självklart vacker. Jag antar man blir lite blasé av att ha sett så mycket vackert och det ska mer till att imponera.
Jag är framme i Andermatt efter ganska exakt fyra timmar. Glad går jag de fåtal metrarna till lyxiga hotellet The Chedi. På väg till hotellet lyckas jag också att ta den klassiska bilden med tåg och alptoppar. Lyckan!
Läs mer: The Chedi hotell i Andermatt
Andermatt till St Moritz
Tåget vidare från Andermatt går strax innan klockan 11 nästa dag, vilket ger mig tid att både njuta av den goda frukosten och tid i hotellets SPA.
Oberalp-linjen
Jag får plats vid ett litet tvåmannabord och turligen nog kommer det ingen och sätter sig mitt emot mig. Stigningen är brant redan omedelbart efter avgång från Andermatt; nu ska vi upp på berget igen. Vi kör i hårnålskurvor och efter cirka 20 minuter når vi Oberalp-passet, som är högsta punkten med 2033 moh.
Oberalp = över alperna;
för den som inte är så bra på tyska
Det dukas det upp med linneduk, porslin och riktigt bestick vid min plats! Jag ska nämligen få en trerätters lunch serverad! Mat och utsikt; vem tackar nej till detta….. Vi har nu tagit oss ner i dalgången och åker längs floden Rhen. Igen vackert och ja tack.
Albula-linjen
Efter två och en halv timme är jag framme i staden Chur, där tåget byter färdriktning om jag inte missminner mig. Och nu börjar höjdardelen av resan; Chur till St Moritz, den delen som finns med på UNESCO:s världsarvslista och som formellt heter Albula-linjen.
Läs mer: Montreaux – Slottet Chillion och UNESCO-vindistriktet Laveux
I god tid innan bron Landwasser, som är själva symbolen för Glasiärexpressen, uppmanar den automatiska guiden över högtalaren oss om att göra oss redo med kamerorna och hålla utkik mot höger. Vi lämnar en tunnel och är på väg in i en annan och där är den; bron! Vi kör extra sakta men inom loppet av några sekunder har vi passerat den 123 meter långa och 56 meter höga tunneln.
Nästa dag åker jag samma sträcka åt andra hållet. Att åka över Landwasservidukten från Andermatt mot St Moritz är är mycket mer effektfullt än åt andra hållet, eftersom man då kommer direkt ur tunneln och på bron.
Någon timme senare är det dags för en av resans andra höjdpunkter. På grund av stor höjdskillnad på kort sträcka mellan de två stationerna Preda och Bergün/Bravuogn så går rälsen i en sinnrik spiralformation som utgör ett sorts klöver. Se kartutsnittet nedan så förstår du. Väldigt kul att åka men tyvärr omöjligt att fota. Nästa gång måste jag definitivt kliva av tåget och gå mellan de två stationerna för att se ordentligt.
Sen åker vi in i Albulatunneln, som är en av världens högst belägna tunnlar, och kommer ut sex kilometer senare. En kortare sträcka genom vacker dal och vips är vi i St Moritz och The Glacier Express har kommit fram till sin slutdestination.
Läs mer: Sju dagar med tåg Schweiz runt
Fakta om Glacier Express
- Rutten öppnade 1930
- Den totala sträckan från Zermatt till St Moritz är 291 kilometer
- Det finns totalt 291 broar och 91 tunnlar
- Högsta punkten är det 2 033 meter höga Oberalp-passet
- Det är sträckan från Chur till St Moritz som är listad på UNESCO:s världsarvslista, tillsammans med Bernina Express som går från St Moritz till Tirano i Italien
- Den mest kända delen av The Glacier Express är Landwasserviadukten, nära Filius, mellan Chur och St Moritz
- Det finns förhandsinspelad guide som informerad om alla sevärdheter över högtalaren i alla vagnarna
- Det är riktigt trevliga panoramavagnar i både första och andra klass
- Jag reste Schweiz runt med biljetten Swiss Travel Pass, som finns i varianterna tre, fyra, åtta eller femton dagar. Jag använde ett åttadagars pass, där kostnaden är ungefär 3500 svenska kronor. En enkelbiljett med The Glacier Express kostar cirka 900 kronor.
- The Glacier Express hemsida
Resan genomfördes i samarbete med Schweiziska turistbyrån.
Text, foton och synpunkter är som alltid mina egna.
Hej och tack för dina fina bilder och snyggt inlägg.
Vi vill ha en månads resa med tåg från Stockholm i Europa.
Hur tycker du att vi ska planera tågresan som vi kan också ha Glacier Expressen i vårt planering? tack påförhand
Mvh
Anita
Hej och tack!
Glacier Express brukar sägas vara finast från Chur till St Moritz, men jag tyckte det var väldigt häftigt över fjället vid Andermatt. Jag hade också definitivt fortsatt med Bernina Express från St Moritz till Tirano i Italien, varifrån det går att fortsätta ytterligare till Comosjön!
Andra ställen jag gillade i Schweiz var Andermatt, Luzern och Montreux.
Hoppas du blev klokare, trevlig resa. Det låter fantastiskt med en månad med tåg i Europa.
Vill. Vill. Vill!
Jag också! Alltså tillbaka. 🚂
Detta vill jag o en vän åka på..har du nåt tips på hur vi tar oss till antingen st Moritz eller Zermatt med flyg. Jag har läst ”Allt om resor Magiska tågresan-med fri tillgång till champagnge” men hittar inte detta koncept på Glacier express hemsida..kanske du oxå ha nåt tips om detta.
Problemet är att det finns inga bra flygplatser nära varken Zermatt eller St Moritz, det enklaste är faktiskt att flyga till Zürich. Ev till Milano och så tåg till Tirano och Bernina Express Tirano till Zermatt. Jag åkte inte Bernina Express, men den ska vara väldigt fin den också.
Fri champagne såg jag faktiskt inget om. Och jag hade biljett där mat ingick. Kunde köpa till en liten flaska vin men det känns inte som fri tillgång till skumpa.
Alltså drömmen! Jag måste åka mer tåg i Europa, särskilt i/kring alperna
Alperna is da thing! Bröllopsresa, kanske? Här fick du mitt tips, storslaget är det i alla fall.
[…] man under resans gång även är med och löser en mordgåta som slog an fantasiresenerven. Även Lenas underbara bilder från Glaciärexpressen genom Schweiz gjorde mig extremt tågsugen. Och förstås: drömmen om att […]
Vilket fint och snyggt inlägg. Roligt med bilder från tåget också, nu får man ju ännu mer lust att åka tåg:)
Tack så mycket! Och det var ett riktigt bra tåg! Riktiga panoramafönster, som du ser.
Åh vad underbart!! Skrivs upp på min bucketlist helt klart! :))
reselycka.heymo.se
Bra aktivitet att ha på sin bucketlist
Yes, underbart, tack. Denna guide blir perfekt om jag lyckas med mitt mål att ta mig till Schweiz i sommar! 🙂
Bra timing! Var så god.