Som så många andra har jag fått flera planerade resor inställda pga coronaviruset. Ifs hade jag kanske några fler resor bokade jämfört med andra. När jag räknar efter har jag faktiskt fått 13 tur och returresor inställda under våren och sommaren. Men hur gick det då; har jag fått tillbaka mina pengar?
Mot slutet av artikeln ger jag mitt bästa tips för hur du kan göra om du har bokat via en onlineresebyrå som dröjer med att återbetala dig eller boka om flygbiljetten.
Sammanställning av de resor jag fick inställda
Detta är de resor jag hade bokat och betalat, som inte kunde genomföras pgs coronaviruset:
- Jag brukar åka tåg mellan Oslo och Stockholm. Men när jag läste att SJ också i år skulle genomföra banarbete, och tågen skulle ta en två timmars omväg norr om Mälaren, fick jag en raptus på någon rea hos Norwegian. Jag bokade lika bra sex tur och returresor under våren på en och samma gång.
- Jag hade en resa till Kazakstan och Kirgizistan planerad över påsk, med flygbolaget Aeroflot, bokad via onlineresebyrån MyTrip, som ägs av eTraveli.
- Senare i april hade min norska väninna Siri och jag bokad en långhelg i Antibes; hon ville så gärna äta musslor på Franska rivieran och jag har så dålig impulskontroll. Resan bokade vi hos Norwegian, till flygplatsen i Nice.
- I juni hade jag också en resa till Luxemburg/Belgien bokad, denna gång hos SAS.
- Utöver detta hade jag i augusti en resa till Montenegro, också denna bokad hos Norwegian.
- Sen blev jag lite ivrig när Europa öppnade igen i juni och bokade Venedig i september samt bokade om Montenegro i oktober; båda med Norwegian. Jag bokade också om Luxemburg/Belgien till september, med SAS. Lite naivt kan man säga nu att det var, men i juni trodde jag verkligen att det skulle vara möjligt att resa igen under hösten.
Hur gick det att få tillbaka pengarna för flygresan till Nice med Norwegian, samt alla flygbiljetter till och från Oslo?
Flygbiljetten till Nice var den första resan som ställdes in för mig. Men samtidigt som så gjordes visste jag att alla mina flygbiljetter till och från Oslo också skulle komma att ställas in. Tillsammans rörde det sig om ca 10 000 kr.
Eftersom Norwegian är en essentiell del av mitt liv var jag länge i valet och kvalet om jag skulle be om pengarna tillbaka eller acceptera cash points att boka nya resor för, där man får 20% extra poäng vid sistnämnda. Fast jag verkligen önskade stötta Norwegian genom att inte vara med och dränera bolaget på pengar kom jag till slut fram till att 10 000 kr betyder mer för mig än för ett flygbolag. Även om det är i kris.
Jag begärde därför återbetalning av mina pengar. Det dröjde ett tag innan något hände, men så fort Norwegian fick nya kinesiska investerare med på banan så började också mina pengar trilla in på kontot. Jag har sen länge fått tillbaka alla mina pengar.
Hur gick det för att få tillbaka pengar för SAS till Luxemburg/Belgien x 2?
För min första av dessa två resor till Luxemburg och hem från Belgien, i juni, hade inte flygresorna ställt in fyra dagar innan avresa. Men mina hotell behövde avbokas då. Jag valde mao själv att avboka, och kunde välja mellan att få en voucher på hela beloppet eller kontant utbetalning av avgifterna, där dessa utgjorde en bråkdel av biljettkostnaden. Jag valde därför en voucher, vilken mailades till mig inom loppet av några dagar.
Jag bokade en ny resa till samma destinationer i september och la min voucher på detta. Denna gång ställdes flyget in innan jag hann avboka själv, och jag hade kunnat be om återbetalning av hela beloppet i pengar. Men jag hade tydligen blivit mjukare, för nu nöjde jag mig med att ta emot en ny voucher i stället för att begära pengar.
Jag har med detta ca 1500 kr innestående hos SAS i en voucher.
Norwegian igen – Återbetalning för Venedig och Montenegro x 2
Jag hade som sagt blivit mjukare, eller om det kändes säkrare att Norwegian skulle klara sig, för när resan till Montenegro i augusti ställdes in valde jag cash points + 20% värde i stället för att få tillbaka pengar.
Dessa cash points valde jag lägga på att boka en ny resa till Montenegro i oktober. Och när jag lika gärna var i gång att boka så råkade jag också boka en resa till Venedig i september. Både dessa resor ställdes också in och jag valde igen cash points + 20% extra för dessa.
Jag har i dagsläget ca 3500 kr innestående hos Norwegian i cash points.
Surdegen – Resan till Centralasien bokad via resebyrå och hur vi slutligen fick möjlighet att boka om
Resan till Kazakstan och Kirgizistan har varit största utmaningen. Dels var detta tidigt i april, så allt med corona var nytt och mer osäkert då, dels var den bokad via resebyrån MyTrip som det inte gick att komma i kontakt med. Både Hanne och jag ringde dem och väntade tre respektive två timmar i deras telefonkö innan vi gav upp. Till slut, efter idogt letande på deras nätsida, hittade vi ett formulär att kontakta dem skriftligen på. Vi ville gärna ha startat ett ärende hos MyTrip innan avresedatumet.
Hanne ringde också Aeroflot innan avresa, som bekräftade att flygen hade ställts in och att vi skulle få tillbaka våra pengar, men att det behövde gå via resebyrån vi hade bokat hos. Precis som vi läste i alla forum, så detta svar var väntat.
Men från resebyrån hände inte mycket. Hanne och jag, som hade var sin bokning, fick flera separata mail från MyTrip innehållande helt olik information. Oavsett vad vi svarade på deras mailfrågor fick vi något goddag-yxskaftsvar någon månad senare.
Efter fem månaders väntan tröttnade jag rejält förra veckan och ringde igen direkt till flygbolaget Aeroflot. Där svarade någon efter tre minuter. Nej, våra pengar var inte utbetalade till resebyrån än. Och Ja, vi kunde få en voucher med 15% extra värde bara vi fyllde i ett webbformulär. Halleluja. Eftersom vi redan hade bestämt oss för att boka om samma resa våren 2021 var vi mer än nöjda över detta erbjudande.
Dagen efter att vi skickade in ansökningsformuläret fick vi var sin voucher på mail.
Kontentan och vårt bästa tips om du har bokat hos en resebyrå; kontakta flygbolaget direkt och fråga om de kan boka om, betala tillbaka dina pengar eller ge dig en voucher. Även om flygbolaget tidigare har sagt nej så kan de nu ha ändrat sig.
Slutkläm
Allt ordnade sig för mig med mina flygbiljetter. Nu har jag drygt 9 000 kr innestående hos tre olika flygbolag men det kommer jag nog lyckas göra mig av med.
Men jag har också bokat Laos, Thailand och Burma över jul och också denna gång bokade jag via en onlineresebyrå… Självklart hoppas jag på att resan blir av, men om inte ska jag verkligen testa mitt eget tips om att gå direkt till flygbolaget, denna gång Singapore Airlines, för att få resan ombokad i stället för att hålla på i månader med en hal och avig resebyrå.
Och ja, jag vet sen tidigare att många anser det är bäst att beställa direkt från flygbolaget. Jag brukar dock oftast beställa mina längre resor via online resebyråer.
I kommentar på Facebook blev jag också tipsad om att man kan göra en kortreklamation hos banken om varken flygbolag eller resebyrå kan eller vil betala ut pengar. Tydligen är svenska bankar skyldiga att göra detta enligt § 29 i konsumentkreditlagen. Jag har inte testat detta själv.
Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.
Hoppas det kan bli Asien till vintern då. Jag är själv tveksam till resor som involverar många länder. Ett kanske går men fler? Jag tvekar. Annars kommer jag snart med ett liknande inlägg på min blogg 😉
Men Johnny, du är ju rundresornas till många länders kung! Antar du ifs menar att du är tveksam just nu, men varför tror du att det är sämre än resa till ett land?